Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

onsdag 17 september 2014

BVC, besök och löss

Ligger lite efter i blogginläggen känner jag. Hade tänkt blogga i måndags om vår dag, men det dök upp löss och storstädning mitt upp i allt :).
 
I måndags var det som sagt dags för vägning och mätning på BVC med Wilda och Zion.
Vi tog en långpromenad till Bälinge. Min första långa promenad sen förlossningen. Annars har jag bara hållt mig här i byn och gått runt. Men jag känner att jag har noll kondition och det kändes i bena när jag kom hem :). Men det var härligt väder så det var skönt ändå att promenera :).
 
Wilda har gått upp massor. Hon är så rund och go :). Hon väger nu 4690g och är 51,5cm lång. En stor viktuppgång på en och en halv vecka. Hennes viktkurva pekar rakt upp :).
Sen var det Zions tur. Han är vår lilla smala energifyllda lillprins. Hans viktuppgång var inte så stor, men på längden har han vuxit massor. Han väger nu 11,4kg och är 86,5cm lång. Dom tycker att Zion är liten och även (igen) hans huvud växer inte så mycket. Så dom har nu även mätit mitt huvud för att kunna följa på något sätt, hur hans växkurva kommer att växa framåt. Jag är ju själv smal och inte så stor, jag tror själv att Zion oxå kommer att vara smal och inte så storväxt. Han har fullt med energi och är alltid så glad och pigg. Han äter massor och på förskolan säger dom att han äter bra och kan ta två portioner och han älskar grönsaker. Jag känner inte så stor oro utan går mer på välmående och jag vet och ser att han mår jätte bra. Han kommer nog mera vara vår lilla busiga lillprins :). BVC tyckte väl mera att vi ska fortsätta ge honom välling, och sen kommer han få mera smör i maten även extra smör på smörgåsen :).
 
Senare på eftermiddagen fick vi besök av Jessica, Edwin och Wilmer :). Underbart väder att kunna sitta ute och fika i.
 Wilda fick så fina kläder av dom :). TACK så jätte mycket.
 På kvällen under middagen klagade Ilona på att det kliade så i huvudet. Satt mig ner och kollade igenom hennes hår och visst hittade jag löss...USCH!!! Tre styckna kammade jag ut och några ägg. Tur att jag hade lusmedel hemma så det vart att tvätta hår på en gång. Röjde även ut alla sängkläder, handdukar, soffkuddar, filtar och gosedjur. Samt hårborstar in i frysen.....Jäkla jobb för dom små krypen. Hela måndagkvällen gick åt till att städa. Luskammade även Zion och Henrik luskammade mig. Henrik är rakad i skallen så han har minst chans att få löss. Men än så länge har vi inte hittat några mera. Mitt hår är lite svårare att se eftersom jag är svarthårig. Men vi får väl se om några dagar om man har lyckats bli smittade.
 
Nyss fått behandling i håret och ska sova med det under natten.
 Igår drog jag in till gränby för att handla. Köpte med mig mer lusmedel ifall vi skulle bli smittade igen. Känns lite skönt att ha hemma om man upptäcker på kvällen. Köpte även denna spray som man kan spraya ner håret med så fastnar inte lössen. Ilona sprayade jag ner imorse innan hon gick till skolan :). Det var föräldramöte igår i Ilonas klass och då togs det upp att det går löss i klassen. Så nu hoppas jag att föräldrar kammar sina barn så man slipper att det bara går runt runt med smittan.

Inga kommentarer: