Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

fredag 12 september 2014

Mazarinkaka med hallon glasyr

Jag la ut denna kaka igår på instagram innan vi började äta på den. Sen lyckades jag radera bilden från min telefon och bilden från min insta går inte att spara ner. Så jag tog en ny bild från det som är kvar av den :). Recept har efterfrågats, så här kommer recptet på denna farligt goda mazarinkaka :).
Hittade detta i en tidning från Hembakat.
 
Du behöver:
MÖRDEG
5 dl mjöl
200 g rumsvarmt smör
1 1/2dl socker
 
MAZARINFYLLNING
200 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
2 ägg
 
HALLONGLASYR
200 g hallon
2  1/2dl florsocker
 
Gör så här:
1. Mördeg: Nyp ihop alla ingredienser till en deg. Ställ degen i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 180grader.
2. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant som är klädd med bakplåtspapper. Degen ska sticka upp några centimeter på kanterna.
3. Mazarinfyllning: Vispa ihop mandelmassa och smör med en elvisp. Tillsätt äggen och fortsätt vispa till en slät massa.
4. Bred ut mazarinfyllningen på mördegen. Jämna till mördegskanten så den får ungefär samma höjd som fyllningen.
5. Grädda kakan i 35-40 min. Låt kallna helt i formen.
6. Glasyr: Passera hallonen genom en sil så kärnorna silas bort.
7. Blanda florsocker och hallonsåsen till en bredbar glasyr.
8. Bred ut glasyren på kakan. Ställ in i kylen en stund så glasyren stelnar.

Inga kommentarer: