Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

tisdag 30 september 2008

Solbullar!

Idag har jag och Ilona bakat solbullar. Mumsiga blev dom. Men nu kom Henrik hem, så dom är nog snart slut :o)
Självklart ska ni få receptet oxå:

Ingredienser 24st
1 pkt (50g) jäst för söta degar
100g smör eller margarin
3dl mjölk
1/2 tsk salt
1dl socker eller vit sirap
2tsk kardemumma
c:a 9dl mjöl
Fylling:
2dl marsán- eller vaniljkräm
Pensling:
1ägg
Garnering:
50g smält smör
1 1/2dl strösocker
Tillbehör:
spritspåse

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värma. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör om så den löser sig.
2. Tillsätt salt, socker eller sirap och kardemumma. Därefter mjölet.
3. Arbeta degen kraftigt med en träsked, tills degen blir blank, smidig och släpper kanterna. Jäs under bakduk i c:a 30 min till dubbel storlek.
4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidigt.
5. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 15 min.
6. Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm. Låt bullarna jäsa i ytterligare c:a 10 min. Värm ugnen till 250 grader.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min. Låt bullarna svalna på galler under duk. Efter gräddningen penslas bullarna med smält smör och doppas i strösocker.

Nu har Henrik nattat lilla sessan, och jag ska slänga mig framför TV. För idag börjar Desperate Houswiwes, och imorgon börjar Grey´s Anatomy. Äntligen sätter mina favoritserier igång :o)

Inga kommentarer: