Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

torsdag 17 maj 2012

Förlossningen med Zion!

 Nu så ska ni få se lite bilder från förlossningen. Ni får inte se allt måste ju skona era ögon lite :o). Jag fick en lite tuffare förlossning än jag hade med Ilona. Med Ilona tog dom hål på hinnan så vattnet gick och sen på 30 min var hon ute. Denna gång ville dom vänta med att ta hål på hinnan tills jag nästan var helt öppen. Därav tog jag mig igenom hela öppningsskedet med endast lustgas.

På torsdagen den 10 maj kl.4 började jag få mer regelbundna värkar. Jag ringde in till förlossningen kl.8 och dom tyckte vi kunde åka in för att kolla om jag hade öppnat mig. Henrik gick och lämnade Ilona på förskolan och vi åkte in.

Det visade sig att jag endast var öppen 2 cm. Men att mina värkar var så starka och kom så pass regelbundet, så barnmorskan skrev in oss. Men eftersom jag bara var öppen 2 cm så gick jag och Henrik en liten promenad. Vi gick upp till cafeterian för att fika lite. Sen gick vi tillbaka till vårt rum för att titta på lite TV. Värkarna kom hela tiden och dom började göra allt mera ont. Blev undersökt igen och då var jag öppen 4 cm. Barnmorskan lovade mig bebis denna dag :o).

Min lunch som jag fick. Lax och potatis :o).
Vid kl.14 var jag öppen 5 cm och jag började då med lustgasen. Min bästa vän :o). Henrik provade lustgasen oxå och vi började skoja med roliga röster. Har ni sett Ica age 3? När dom åker genom dimman där man inte får skratta. För då kan man dö? Svårt att förklara om man inte har sett filmen. Men roligt hade vi i alla fall :o).
Öppen 7 cm kl. 17.30. Nu börjar det göra riktigt ont.
Barnmorskan tycker att jag skulle få en bäckenbottenbedövning när krystvärkarna sätter igång, Jag säger mig det...Oh my god vilka nålar....ryser när jag tänker på dom.

Kl.18 är jag öppen 8cm och jag börjar få krystvärkar. Barnmorskan tar hål så mitt vatten går. Här blir det riktigt jobbigt. Barnmorskan vill att jag ändrar ställning till att stå på knäna och luta mig mot sängen. Men precis då får jag världens krystvärk och orkar inte sätta mig upp. Lägger mig på sidan för att krysta och få då den fina bäckenbottenbedövningen. Satan i gatan vad ont det gjorde. Dessutom fick jag i mig för mycket lustgas, så jag fick inget syre. Henrik sliter av mig lustgasen (Har inget minne här.) Henrik börjar att andas med mig så att jag ska komma tillbaka. Mitt uppe i allt vill barnmorskan att jag ska säga hela mitt namn och personnummer. Och det lyckades jag tydligen med :o). Huvudet är nu ute i alla fall, men han sitter fast och jag får ligga och vänta på nästa krystvärk. Det var nog med livs längsta minut. Under tiden skriker han med endast huvudet ute och det var nog det som gav mig extra krafter att trycka ut han på nästa värk.

Kl. 18.32 kom världens finaste kille ut :o)
Det otroliga är att jag sprack ingenting. Bara moderkakan som tog lite tid på sig att komma ut. Och sen fick jag huvudvärk. Och det var nog för syrebristen. Så jag fick 2 alvedon och 1 ipren på en gång.

Efter en stund blev vi lämnade ensamma på rummet med den berömda fikan. Jäklar vad gott det var :o).
Henrik och Zion myser medan jag duschar.
Sen fick vi gå upp till BB för att sova. Men inte kan man sova när man måste ligga och titta på sitt underverk :o)
 På fredag förmiddag åker Henrik och hämtar Ilona hos farmor för att sen komma upp igen till BB.
Dom hade köpt en nalle på vägen som Ilona hade valt till Zion.
 Ilona var så glad när hon äntligen fick se sin lillebror.
 Efter läkarbesöket som vi fick vänta länge på, så var det äntligen dags att åka hem.
Henrik och Ilona väljer kläder.
 Ja, då har man gått igenom två förlossningar. Även om det var tufft, så är det värt allt det onda när man har sin älskling i famnen. Jag har haft mer eftervärkar denna gång och ont i höfterna/ryggen. Men nu börjar jag känna mig bättre i kroppen.

En liten film när Ilona träffar Zion första gången :o).
10 maj kl. 18.32
49 cm
3810 gram

2 kommentarer:

Stina sa...

Men ååååh, sitter och gråter när jag läser och ser bilderna, det är så rörande!! Kraaaaam!!

Akleja sa...

Underbara kämpe Linda!!! Kram till er.
Ulrika Jansson