Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

söndag 4 oktober 2009

Ny vecka och recept!

När man har haft en ledig fredag känns helgen alltid så super lång. HÄRLIGT!
Men en ny vecka framför oss :o).

* På tisdag är det stallet.

* På onsdag fyller morfar år.

* På torsdag har vi föräldrarmöte på jobbet.

* På lördag är det stallet och sen kommer mamma och pappa.

* På söndag är det barnmässan på fyrishov här i Uppsala. Ett måste att gå. Och då ska Ilona få följa med :o).

Jag ska ge er mitt bullrecept oxå för er som önskar :o).


Du behöver:
1msk kardemummakärnor
3dl mjölk
50g jäst
1 1/2dl socker
1/2tsk salt
150g mjukt smör
1 ägg
11-12dl vetemjöl


Fyllning:
100g kylskåpskall smör (Jag använder alltid äkta smör i min bakning)
2-2msk vaniljsocker
3/4dl socker
2msk kanel
100g mandelmassa


Gör så här:

1) Stör kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingervarm, 37grader.
2) Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, socker, salt, ägg och smör. (Skär smöret i små tärningar och knåda in i degen).
3) Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
4) Jäs degen i bunken till dubbel storlek i 45-60min.
5) Sätt ugnen på 200grader
6) Ta upp degen på mjölat bord. Kavla ut den till en rektangel, 1cm tjock.
7) Hyvla över smöret, strö över socker, vaniljsocker och kanel. Riv mandelmassan och strö över.
8) Rulla ihop till en rulle. Skär i skivor och lägg dom i pappersformar.
9) Låt jäsa i ytterligare 30min.
10) Pensla bullarna med 1 uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
11) Grädda i c:a 10min.

Inga kommentarer: