Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

söndag 22 november 2009

Saftigt saffransbröd!

Har bakat detta saffransbröd idag. Fick tipset från Vickan. Tack så mycket :o).

50 bullar
Du behöver:


150g smör
6dl mjölk
1g saffran
1msk socker
50g jäst
1 ägg
0,5tsk salt
11dl vetemjöl
9dl vetemjöl special
125g smör
1,5dl socker
2tsk kardemumma, stött
1 ägg, till pensling

Garnering:
75g smör, smält
2dl socker


Gör så här:
1) Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader.
2) Stöt saffranet med socker och blanda i degvätskan.
3) Finfördela jästen i en bunke och häll den fingerljumma degvätskan över. Tillsätt ägg.
4) Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt c:a 40 min.
5) Rör smör och socker poröst. Tillsätt kardemumma. Arbeta ner smör- och sockersmeten i degen med elvispens degkrok.
6) Ta upp degen och baka ut den till bullar.
7) Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta c:a 2o min.
8) Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen c:a 12 min. Låt svalna.
9) Pensla med smält smör och doppa i socker.


2 kommentarer:

Evelina sa...

Åh dom lät riktigt goda =) Jag kanske får ta o prova det receptet...Kramkram

Vickan sa...

Visst var de mumsiga :-)..?!

Kram