Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

lördag 30 januari 2010

Barnakuten!

Ja, där har vi varit i några timmar nu. Eller 2 timmar och 45 min exakt. Så det gick väl rätt så fort ändå för att vara akuten.

Det började med att Ilona fick feber igen idag, 39grader. Vi tyckte redan igår att Ilonas hosta började låta hemsk. Fick en oroande känsla i magen, att allt inte var som det ska. Hon har haft hosta förut, men den har ALDRIG låtit så här. Det lät som rökhosta och det pep/visslade långt nere i bröstet. Jag ringde in till sjukvårdsupplysningen för att rådfråga. Dom tyckte att vi skulle åka in till akuten. Så vi packar oss iordning rätt så snabbt och åkte in.

Får rätt så fort komma in i ett rum, där det lyssnar, ta tempen och vill titta på hur hon andades. Ilona var inte så sammarbetsvillig, det var mycket läskigt tyckte hon. En läkare kommer in och vill titta mer på henne, och hon tycker att Ilona har andningssvårigheter. Hon andas tungt och det pep i bröstet på henne. Både jag och Henrik blev lite chockade, vi trodde det bara var hostan. Så Ilona får inhalera ventoline 4 omgångar med 15 min mellanrum. Och oj....vad hon skrek. Gjorde ont i mammahjärtat. Hon var så arg, när vi skulle hålla fast henne. När vi hade inhalerat klart fick hon i alla fall en glass av doktorn, så då blev doktorn lite snäll igen :o).

Det visade sig i alla fall att Ilona har troligtvis förkylningsastma. Hade det lite på känn, magkänslan igen. Har ju lite erfarenhet av det genom mitt jobb. Då jag har puffat några barn i detta. Men det kändes ändå tungt att det var mitt barn nu. Ilona har oxå väldigt torr hud, och det har hon alltid haft. Så doktorn började prata med oss om våra katter. Det var detta som jag var rädd för, hade hoppats att detta inte skulle komma. Henrik är ju pollenallergiker, och det finns lite mer allergier på Henriks sida. I detta hade jag hoppats att Ilona skulle hålla sig på min släktsida.

Vi kommer att bli kallade till barnläkare för vidare koll, och vi ska be dom ta ett pricktest på henne. Sen får vi se vad det blir för beslut, självklart går Ilona i första hand. Men det känns tungt. Vi har nu fått med oss hem ventoline, som ska ges 3 gånger om dagen, ett tag framåt. Ska vidga luftrören. Vår lilla pluttskrutt. Hon var kanontrött när vi kom hem. Så hoppas att hon kan sova ostört nu av allt ventoline som hon har fått andas.

I väntrummet på barnakuten. De hade en rolig båt som man kunde styra.
Kan ju oxå skriva att jag var i stallet på förmiddagen och red Sammy. Han var pigg och glad. Laddad när det är lite kyligt ute. Så han ville gärna hoppa och skutta lite i galoppen. Vi tränade på skänkelvikningar och öppna.

Nä, nu ska jag slänga mig i soffan, känner mig helt slut av allt det här. Har ont i huvudet oxå, för mycket tankar och info.

Höres imorgon!
Natti natti!

5 kommentarer:

Evelina sa...

Men lill skruttan då...Fy vad rädd jag skulle blivit...=( Hoppas hon piggnar på snart och att det inte är allergi och astma som spökar. Vi har ju Ebba på allergi dagis för att både jag o Thomas är allergisk och har astma. Kram kram

Mormor sa...

Åååå lilla sötisen, hoppas att det inte är allergi hon fått. Och att hon blir bra snart puss lilla hjärtat.

Mormor sa...

Och astma

Emma sa...

Usch vad hemskt. Hoppas att allt blir bra. Kramar

Maigiz sa...

Usch då! Jag tänkte på katterna direkt när jag började läsa. Känner ju igen symtomen eftersom jag själv både har allergi och astma. Klart att Ilona går först men katterna är ju också dina bäbisar. Jag kom ihåg när vi fick sälja hunden, åååå vilket gråtkalas.