Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

fredag 12 november 2010

Lyxiga lussebullar

Slutade kl.13 idag, så jag skyndade mig hem för att hämta Ilona. För vi skulle baka lussebullar *Hihi*
Vi gjorde dessutom lyxiga lussebullar, dom är super goda. Jag la ut det receptet förra året, men här kommer det igen.

Du behöver:
50g jäst
75g smör
3dl mjölk
1dl vispgrädde
1dl vit sirap
0,5dl socker
250g kesella
1g saffran + 1 sockerbit
200g mandelmassa
100g vit choklad
Ca 15dl mjöl
0,5tsk salt
1tsk vaniljsocker
Smör
1st ägg till pensling
pärlsocker

Gör så här:
1) Fördela jästen i en bunke. Smält smöret och blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker och kesella. Stöt saffran i mortel med en sockerbit och blanda ner i degvätskan. Värm till 37grader. Häll blandningen över jästen och rör tills den har löst sig.
2) Riv mandelmassan och blanda ner i degvätskan. Tillsätt, vaniljsocker, salt och mjöl. Arbeta degen. Låt jäsa 35min.
3) Ta upp degen på mjölat bord. Dela den i två delar. Kavla ut till 2 plattor. Hyvla smör och strö över riven choklad. Rulla ihop plattorna och skär bullar och lägg i form. Jäs i 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
4) Grädda mitt i ugnen i 230grader ca 7-8min
Nu luktar det jul här hemma :o).

1 kommentar:

Anonym sa...

dessa ska nog bakas nästa helg! Ses i eftermiddag :-)
/Anna