Livet med

Livet med Ilona, Zion & Wilda

onsdag 21 december 2011

Kottar och kola!

Nu så har jag och Ilona klätt in vår kola i smörpapper. Kolorna vart riktigt bra, precis perfekt sega :o).
100g smör
1 1/2dl socker
1 1/2dl sirap
4msk kakao
1tsk vaniljsocker

1) Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt sjuda över medelstark värme till 125 grader. (Enlig receptet är det 125, men jag brukar ta av den på 120 för jag vill inte ha stenbitar eller för sega så allt sitter fast i tänderna)
2) Ta av från värmen och blanda i vaniljsocker.
3) Häll upp kolasmeten i en form med bakplåtspapper och låt stelna.
4) Klipp eller skär kolan i små bitar. Vira in i smörpapper eller cellofan.
 Vi fortsatte även pyssla med våra kottetomtar. Alla fick tomteluvor på sig och Ilona har börjat att måla kottarna vita :o).
Nu sover lillpluttan och jag ska sätta mig framför Ernst och slå in julklappar. Bäst att passa på när Ilona sover :o).

Inga kommentarer: